OT KUL’TI VA U BILAN BOG‘LIQ O‘ZBEKISTONDAGI ARXEOLOGIK TOPILMALAR TALQINIGA DOIR

Authors

  • Raxmonali Xaydarali o‘g‘li Murodaliyev O‘zR FA Milliy arxeologiya markazi ilmiy xodimi

Keywords:

ot, ko‘mish udumi, ot kul’ti, ko‘chmanchi, qabr

Abstract

  Maqolada ot kul’ti, uning qadimgi davr ko‘mish udumlariga ta’siri va o‘zbek xalqi turmushi va diniy dunyoqarashida tutgan o‘rni haqida so‘z yuritilgan. Arxeologik tadqiqotlar davomida qayd etilgan ot va ot anjomlari bilan bog‘liq ko‘mish an’anasi mamlakatimiz hududida “ilk ko‘chmanchilar” davridan mavjud bo‘lib, ilk o‘rta asrlarda ko‘chmanchi turkiy xalqlar bilan birga uning yangi to‘lqini kirib keladi. Ot bilan bilan bog‘liq diniy udumlar transformatsiyaga uchrab bugungi kunimizgacha yashab kelmoqdadir.

 

References

Кузьмина, И.Е. (1997) Лошади Северной Евразии от плиоцена до современности. – Санкт Петербург. – С. 111.

Потапов, Л.П. (1977) Конь в верованиях и эпосе народов Саяно-Алтая // Фольклор и этнография. Связи фольклора с древними преданиями и обрядами. – Ленинград. – С. 164. (164-178).

Аджигалиев, С.И. (1994) Генезис традиционной погребально-культовой архитектуры Западного Казахстана (На основе исследования мангышлакских форм). – Алматы. – С. 128.

Толстов, С.П. (1948) Древний Хорезм. – Москва. – С. 202.

Кузмина, Е.Е. (1977) Кон в религии и искусстве саков и скифов. – Москва. – С. 69; Итина, М.А. (1977) История степных племен южного Приаралья. – Москва: Наука. – С. 128.

Вайнберг, Б.И., Левина Л.М. (1993) Низовья Сырдарьи в древности. Выпуск I. Чирикрабатская культура. – Москва. – С. 38; Обельченко, О.В. (1992) Культура античного Согда (по археологическим данным VII в. до н. э. – VII в. н. э.). – Москва: Наука. – С. 63-89. (254 с.)

Дресвянская, Г.Я. (1983) Типы захоронений курганного могильника у к. Актам (Пскентский район) // Материалы по археологии. Сб. науч. трудов ТашГУ, № 707. – Ташкент. – С. 27; Богомолов Г.И. (2005) Развитие погребальных сооружений раннесредневекового Чача // Ўзбекистон тарихи моддий маданият ва ёзма манбаларда. – Тошкент: Фан. – С. 187-196.

Тошбоев, Ф.Э. (2022) Чаёнли мозорқўрғонидаги от билан боғлиқ дафн маросимлари ҳақида // “Евроосиё халқлари маданий мероси: замонавий тадқиқотлар, муаммо ва ўрганиш усуллари” мавзусидаги халқаро илмий-амалий конференция материаллари. – Жиззах. – Б. 128-132.

Спришевский, В.И. (1951) Погребение с конем середины I тысячелетия н.э. обнаруженное около обсерватории Улугбека / Труды музея истории УзССР, 1. – Ташкент. – С. 32-37.

Заднепровский, Ю.А. (1967) Тюркские памятники в Фергане // СА, № 1. – С. 271-274.

Матбобоев, Б.Х., Иванов, Г.П. (1997) Находки погребений с трупосожжением и конем в Фергане // ОНУ, № 5. – С. 72-75.

Maksud F., Muradaliyev R. (2020) Göktürkler ve üzenginin yayilmasi üzerine // Genel Türk tarihi araştirmalari dergisi. Cilt/Volume 2, Sayı/Issue 4, Temmuz /July. – SS. 287-302.

Муродалиев Р., Мирсоатова С. (2021) Сўнгак мозор-қўрғони топилмаси ва узангининг тарихдаги аҳамияти // Ўтмишга назар, 4-жилд. № 9. – Б. 34-43.

Muradaliyev R., Rashidov N. (2022) Taşkent bölgesinin dağlik arazisinde bulunan Göktürk kağanliği’na ait Süngek mezar kurganlari hakkinda yapilan çalişmalar // Genel Türk Tarihi Araştırmaları Dergisi, Vol. 4, No 8. – S. 953-970. https://doi.org/10.56292/SJFSU/vol28_iss3/a17

Геродот. (1972) История в девяти книгах // Перевод, примечания Г.А. Стратановского. – Ленинград. – С. 79.

Грязнов М. П. (1980) Аржан: Царский курган раннескифского времени. – Ленинград: Наука. – 62 с.

Turan O. (1969) Turk cihan hakimiyeti mefkuresi tarihi. Сilt 1. – Istanbul. – S. 51.

Радлов В.В. (1989) Из Сибири. – Москва. – С. 282.

Религии Центральной Азии и Азербайджана: Традиционные верования и шаманизм (Узбекистан) Том I. (2016) – Самарканд: МИЦАИ. – С. 219.

Шаниязов К. (1974) К этнической истории узбекского народа. – Ташкент. – C. 144.

Маркаев К. (2005) Тотемистик тасаввурлар билан боғлиқ этнонимлар // Ўзбек тили ва адабиёти, № 1. – Б. 94-95.

Мирзаев Т. (1968) Алпомиш достонининг ўзбек вариантлари. – Тошкент. – Б. 103.

Афзалов М.И. (1964) Ўзбек эртаклари ҳақида. – Тошкент.

Религии Центральной Азии и Азербайджана: Традиционные верования и шаманизм (Узбекистан) Том I. (2016) – Самарканд: МИЦАИ. – С. 219-220.

Климович Л.И. (1962) Ислам. – Москва. – С. 272.

Бернштам А.Н. (1952) Историко-археологические очерки Центрального Тянь-Шаня и Памиро-Алая. – Москва-Ленинград. – С. 226.

Религии Центральной Азии и Азербайджана: Традиционные верования и шаманизм (Узбекистан) Том I. (2016) – Самарканд: МИЦАИ. – С. 222.

Murodaliyev R.X. (2022) So‘ngak mozor-qo‘rg‘onining davrlashtirilishi xususida // FarDU. Ilmiy xabarlar, № 3. – В. 92-97. https://doi.org/10.56292/SJFSU/vol28_iss3/a17

Downloads

Published

2023-03-30

How to Cite

Murodaliyev, R. X. o‘g‘li. (2023). OT KUL’TI VA U BILAN BOG‘LIQ O‘ZBEKISTONDAGI ARXEOLOGIK TOPILMALAR TALQINIGA DOIR. Innovative Development in Educational Activities, 2(6), 9–15. Retrieved from https://openidea.uz/index.php/idea/article/view/880